tiada masalah kewangan jangan klik!

Monday, August 2, 2010

Tapak Warisan Dunia UNESCO







Gua Mulu Utara Sarawak telah di iktiraf sebagai tapak Warisan UNESCO di sebabkan kreteria berikut:-

Kriteria (vii), (viii), (ix) dan (x): Konsentrasi gua-gua di Mulu's Melinau Formasi dengan karakteristik geomorfik dan struktur merupakan ciri-ciri luar biasa yang membolehkan pemahaman yang lebih besar sejarah bumi. Gua-gua Mulu penting untuk ciri klasik mereka geomorfologi bawah tanah, menunjukkan sebuah sejarah evolusi lebih daripada 1.5 juta tahun.

Salah satu contoh terbaik di dunia dari proses kejatuhan di daerah karst juga boleh dijumpai. GMNP memberikan kesempatan sains yang beredar untuk mempelajari teori tentang asal-usul fauna gua. Dengan lembah yang sangat-gores, sungai-sungai liar, pergunungan yang tertutup hutan tropika, puncak spektakuler bahagian gua kapur, dan dekorasi, Mulu mempunyai nilai pemandangan yang luar biasa.


GMNP juga menyediakan habitat alami yang signifikan bagi keanekaragaman tumbuhan dan haiwan baik di atas dan di bawah tanah. Hal ini botanikal-kaya spesies dan endemisitas quality, termasuk salah satu tempat terkaya di dunia untuk jenis palem.

No comments:

Post a Comment