tiada masalah kewangan jangan klik!

Sunday, July 4, 2010

semangat durian

durian berbau kuat, ak kuat makan durian

musim durian dah tiba pulak. bila jalan-jalan kat chow kit kat tengah bandar Kuala Lumpur ni terhidu bau durian yang menusuk kalbu tak dapat dibayangkan ke enakan durian ni sedara oi. sedapnya sampai dipanggil raja durian lah.

semalam aku ikut lah bos aku pegi satu program "Hari Setia....." dipanggil. kenapa dot2 lak? korang kena baca sampai habis cerita aku k. kat situ diorang sambut bos aku macam sambut menteri besar la. di siapkan parking khas. disambut oleh gadis jelita lagi di iring lagi ke atas tempat program. dihidangkan makanan tak ingat sedapnya tapi kitorang ni sampai lambat tak dapat la melantak puas-puas dulu sekadar seteguk air je jadi la. bila nak masuk ke tempat program tu pulak aku tak ikut bos aku sebab lift dah penuh terpaksa la turun tangga diet konon. hahaha. aku selaku driver je sebenarnya ikut bos aku ni maca pengikut setia la gitu. tapi kat tempat tu aku cm orang bear la pulak bila nak masuk kat dewan tu diorang mengumumkan ketibaan aku lak. adeh.. malunya tak ingat la kot tapi ade la bangga sikit jadi orang besar padahal kat keliling aku tu semua orang kaya jutawan-jutawan melayu la kot tu yang aku bangga sangat tu walaupun aku jauh langit dan bumi lagi nak bezakan dengan diorang tu.

berkobar-kobar semagat aku nak jadi kaya tapi semangat jela yang penting semangat yea. dapat gak aku dengar speech dari jutawan2 melayu ni kalau aku tak ikut bos aku ni mau kena bayar dengar diorang bercakap ni. patutla diorang berjaya dalam hati aku. setiap kata-kata diorang ni ada maksud dan bersemangat gila bila nak yakinkan orang beli barangan mereka.

ku respectla diorang ni. dulu asalnya dari orang susah je kais pagi makan pagi kais petang makan minggu depan kata seorang jutawan ni sedihkan padahal die ni terkenal jugala dulu. terkenal je watpe kn? duit tak ade orang pun tak pandang. sekarang nah korang tengok mewah tak la kot tapi ade la kereta BMW satu dengan rumah banglo tengah2 KL ni. mane nak cari kan. tu aku panggil semangat durian sebab jap lagi ni nak makan durian ni bila la perut dah lapar ni.

kata -kata yang paling menusuk kalbu ialah MATAHARI SEMALAM TIDAK BOLEH KERINGKAN KAIN HARI INI. dahsyatkan. nah amik ayat yang boleh kita jadi tersentap lagi gitu. maksudnya berusaha lah selagi ada hari ini atau buatlah kerja itu betul2 macam kita baru hari ini. bestkan. ni kalau diorang table talk kat aku pasal produk dioorang ni mau aku termakan pujuk rayu ni. bos boleh backup aku lagi ni. aku bukanlah pandai bercakap pun nak convience orang beli barang aku kompom diorang gelak kat aku.

masalah die cakap?

tetibe lak masalah nie? dalam diorang bercakap ni ade lak timbul maalah. tapi ape yang diorang cakap ialah "HAPPY PROBLEM". ha! terdiam jap aku. ape tu? orang lain mungkin dah tau ape sebenarnya die nak bagitau. rupenya masalah tu dijadikan satu daya semangat untuk mereka menyeleaikannya. dan timbul satu idea baru untuk marketing mereka. wah tak terpikir lak di akal aku sebelum ni kan. maklum lah aku bukan ahli perniagaan aku keje makan gaji je. berkembang juga pikiran aku ikut bos aku ni.

bila camtu HAPPY PROBLEM k. dari masalah adenya ikhtiar untuk selesaikan masalah bila dah selesai akan timbulnya idea baru untuk jadikanya satu pencapaian baru. bestkan. nah aku lak jadi bersemangat terhidu bau durian lagi ni. sape yang makan awal die lak sendawe perggghhh... aku duk sebelah ni tahan idung jela.

ade seorang jutawan ni kata die wat bisnis ni dari gigi ade sampai dah tak ade gigi dah punya lah banyak bercakap kot. padan lah dengan ape yang die capai sekarang kot. tergelak lah audience semua masa tu. setia kan hari tu? nama pun "hari setia uptrend" nah terbocor lak rahsia ni. tak kisah lah. aku bukan uptrenders dan bukan ahli MLM k. aku hanyalah aku dan aku bawak bos aku sebab aku nak makan durian masa tu kena la ikut. nyam nyam...

makcik yang jadi jutawan ni pun bersemangat juga rupenya bila bercakap terrespect lak aku bila dengar kisah sedih dalam gembira makvik ni. nak kata die ni setia pada company ni ade trademark die buat sampai jadi jangan buat sampai lari. fuh setia gilalah makcik. syabas atas pencapaian. patutlah boleh buat duitupun.

teringat lak aku masa kecil2 dulu kawan aku sorang ni. kenapa la orang pecaya sangat cakap die ni semua orang pecaya. aku tanya la dei ni sebab die kawan baik aku kan. die cakap ko nak cakap ape pun boleh asal sedap dan orang lain akan percaya. die kata cerita aku betul sebenarnya tapi aku nak bagi sedap je cerita aku, aku tambah la sikit tipu helah bagi sedap je kalu nak percaya nak wat camne. haha sampai sekarang aku tak boleh lupa.

semua tepuk tangan sampai tak larat nak tepuk dah. dah 8 orang cakap semua mintak tepukan sampai 20kali seorang bayangkan letih tangan nak tepuk. sebab semngat tepuk juga la. tepuk tak lemau gak gitu la orang MLM kan. vote gitu.

perubahan mereka drastik bila brniaga ni. sebab 9/10 rezeki dari perniagaan kan. jadi berniagalah kamu semua. dari tv tepuk keluar gambar tak tepuk hitam putih kepada tv LCD 50inch gitu memag kelas. yang penting ada semangat yang berkobar-kobar dalam percakapa korang orang mesti yakin nyalah.

ok sekarang aku nak gi makan durian lak yea. so korang selamat menjamuu gambar2 yang aku sediakan k.


bersambung.

No comments:

Post a Comment