tiada masalah kewangan jangan klik!

Monday, March 28, 2011

info tokek












surat kabar utusan semalam 27 mac 2011 halama mane dah lupe la pulok, ia telah mengulas mengenai cicak tokek yang mencecah harga jutaan ringgit seekor itu sebenarya tidak mempunyai apa-apa khasiat.

usahawan yang membuat kenyataan ini cakap berdasarkan pengesahan dari WHO iaitu pertubuhan kesihatan sedunia melalui sepucuk surat. dah sah dah jangan duk bela lagila binatang cicak ni.

ada cerita yang saya dapat harga seekor mencecah puluhan juta kalau ia seberat 1kg. dan ada juga yang gila disebabkan cicak tokek ini mati belum sempat dijual kepada pembeli.
1st time tengok tokek ni naik meremang bulu roma besar cicak ni itu baru 250gram nya.. kalau tengok yang 1kg nya cmner la yea...


2. ada yang sanggup berhenti kerja tetap semata-mata mahu duduk didalam hutan mencari cicak tokek ini. ada ke patut agak-agak la kawan. sampingan jadila sebelum ia betul-betul disahkan oleh pakar jangan duk cari hal lah.

3. selain itu, ada juga sanggup berhabis ribuan ringgit untuk membeli secara pukal cicak ini masa kecil dan dipelihara sehingga besar dan dijual. makanan binatang ini tak susah serangga jer bape sen sangat. tapi harga lipat kali ganda. tapi malangnya cicak ni dah disahkan tidak mempunyai apa-apa khasiat yang boleh mengubati AIDS ia adalah mitos kot.

4. ada yang sanggup pergi ke negara jiran untuk mencari pengedar cicak tokek ini. sebab disana mempunyai stok cicak tokek yang banyak cakap jer nak warna ape.


dikatakan lagi tokek yang mempunyai bintik kemerah-merahan adalah tokek yang mahala dan mempunyai permintaan yang tinggi.




kira-kira sikit kita :-
bayangkan jika dikira 5 ekor tokek waktu kecil hanya sekitar rm2000. di pelihara sehingga beratnya mencecah 500gram ke 1kg. 1ekor harganya 10juta, 5ekor jadi bape? jadila jutawan tokek... anggaran jer yea jangan marah

No comments:

Post a Comment